diumenge, 31 de maig del 2009

4. Valoració de recursos per a la interculturalitat

WQ: I tu què creus? Estereotips als centres educatius
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3672&id_pagina=1

Aquesta és una webquest adreçada al professorat, la qual ofereix una sèrie de recursos que permeten treballar al voltant dels estereotips culturals i incidir en una posada en pràctica del currículum des d’una perspectiva intercultural. Es treballa la interculturalitat des d’un nivell de transformació cultural.

Trobo molt adequat que, per tal d’organitzar el conjunt de docents que participa en les activitats de la webquest, calgui definir la figura del coordinador o moderador. En aquesta fase, indirectament ja s’està portant a terme un treball d’organització entre els components del grup.

Considero que la primera activitat és molt original. En aquesta, hi apareix una seqüència d’imatges en forma de vinyeta on es percep com els diferents punts de vista poden alterar la percepció d’un fet. Partint d’aquesta activitat es poden treballar els conceptes de prejudici, estereotip, creença, judici, diversitat, coneixement, entre d’altres.

L’activitat del debat, per exemple, ajuda a “posar sobre la taula” totes aquelles sensacions que l’activitat anterior ha provocat. Alhora, permet compartir i contrastar opinions, respectar punts de vista i generar noves percepcions.

La diversitat d’activitats d’aquesta webquest permeten tractar els temes des de diferents situacions quotidianes i alhora des d’una visió molt propera. Són activitats dinàmiques i que afavoreixen la participació dels diferents components del grup. Tanmateix, permeten establir comparacions amb diferents situacions del dia a dia a les aules.

La creació del blog permet compartir recursos i aprofitar els materials més interessants. Alhora afavoreix que altres persones alienes al centre puguin també conèixer-ho. Així doncs, el blog pot ser la base des de la qual s’iniciarà una comunicació entre centres educatius tan formals com no formals. Pot ser una bona manera de compartir experiències i d’aprendre els uns dels altres!
--------
WQ: On neixen els prejudicis?
http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3705&id_pagina=1

Aquesta webquest l’han fet la Lety López, el Lluis Maria Escrichs i el Carles Alastuey. Està elaborada amb la intenció de treballar al voltant d’un centre d’interès: els prejudicis que tenim els uns dels altres.

Les activitats que la composen són originals i fomenten el treball de l’empatia cap els altres. Són un conjunt d’activitats que afavoreixen l’anàlisi de prejudicis i permeten construir una veritable imatge dels altres.

Parteixen dels següents objectius:
1. Entendre la riquesa de la pluralitat i la interculturalitat.
2. Identificar els prejudicis i interioritzar arguments que demostren que els prejudicis no tenen fonament
3. Trobar la clau per superar les diferències culturals i comportaments i analitzar els efectes de la trobada entre dues cultures diferents.
La primera activitat és molt enriquidora. El fet de crear una definició compartida dels prejudicis i del que comporten entre un conjunt d’alumnes afavoreix la participació de cada un d’ells en el si del grup.

L’activitat d’analitzar certes imatges proposades des de la webquest, és interessant, ja que a l’hora d’analitzar-les apareix el factor subjectiu, importantíssim per a poder treballar els prejudicis.

L’ultima activitat, la realització d’un muntatge de vídeo, és molt dinàmica i afavoreix la posada en pràctica de tot allò treballat anteriorment. És un moment en que els alumnes hauran de plantejar els seus interessos i a partir del diàleg arribar a acords. És una bona manera de treballar en equip, amb la finalitat d' elaborar una imatge sense prejudicis dels altres.

Finalment, m’agradaria destacar que el treball a partir d’aquesta webquest comporta un nivell d’interculturalitat mitjà, pel fet que aprofundeix en el treball d’un centre d’interès amb la intenció de fomentar la negociació per tal de superar situacions conflictives.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada