dilluns, 18 de maig del 2009

WEBQUEST: Immigració i mitjans de comunicació

Els continguts que formen part d’aquesta webquest van relacionats amb l’anàlisi de prejudicis que existeixen cap a les persones immigrants (sovint plasmats en els mitjans de comunicació). També, es tracta el tema dels estereotips existents en relació a les diferents pertinences culturals de l’alumnat del centre escolar. Finalment, pretenem que coneguin les causes i conseqüències dels fenòmens migratoris des de diferents punts de vista. Des d’una mirada general, pretenem que aprenguin a fer una lectura crítica de les informacions que apareixen als mitjans de comunicació.

http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=3692&id_pagina=1

6 comentaris:

  1. Benvolguda Marta. La Webquest que heu creat entre la Montse González, la Glòria Martí i tu, m’ha agradat molt, doncs amb el nostre grup vam considerar també la possibilitat d’incloure apartats relatius a les emigracions que van haver de fer les persones del nostre país a altres països europeus durant dels dècades dels 50 i 60.

    A més, crec que heu treballat el concepte del prejudicis , estereotips i com els mitjans de comunicació contribueixen a crear-los. En aquest sentit, el vostre treball és molt proper al nostre, doncs nosaltres vam intentar evidenciar també la creació d’aquests estereotips a partir de la consulta d’imatges relacionades amb determinats adjectius, i com aquests marquen a determinades persones. Els processos de categorització són comuns al rerafons dels dos treballs, en el sentit d’intentar fer adonar als participants de les webquest que una part important d’allò que pensem dels demés es troba condicionada per aquest mecanismes que contribueixen a la reafirmació del nostre grup enfront els “altres”, aquest etnocentrisme distorsiona la visió dels altres, tot fent-nos “oblidar” com els nostres mateixos pares o avis en moltes ocasions han realitzat el mateix viatge a la recerca del progrés econòmic, i han patit moles vegades les mateixes humiliacions i prejudicis que pateixen ara els nouvinguts al nostre país. Es tracta d’una aposta que podem situar en un plantejament de Nivell mitjà o de resolució de conflictes i valors, a fi de facilitar el coneixement de l’altre.

    Felicitats per la feina feta.
    Carles Alastuey

    ResponElimina
  2. Hola companyes,

    Les activitats de la vostra WQ són molt atractives i el llenguatge emprat és directe – fent ús de la segona persona- i concís amb allò que cal anar fent per a treballar els estereotips i els prejudicis.

    Promouen un treball de reflexió entorn a la immigració. Cal que s'informin del que realment és un estereotip, quines creuen que són les causes de la immigració, a l’existència de migracions entre països rics, i enfrontar-ho amb pensaments, creences,... propis i amb els que transmeten els mitjans de comunicació. A més els aboca a que empatitzin amb l’experiència de migrar entrevistant a quelcom que ho hagi fet.

    Em sembla, doncs, que es treballen tant el nivell bàsic d’interculturalitat (intercanvi de coneixement sobre diverses cultures) com el segon nivell, el mitjà, ja què comporta la contraposició de valors antagònics – en un mateix abans i desprès d’informar-se i amb altres companys/es, i amb la persona a la qual entrevisten-.

    Per últim introduiu dues eines informàtiques, una per a la realització de mapes conceptuals i un altre per a l’elaboració d’un tríptic, ampliant les seves competències instrumentals i de coneixement de noves tecnologies.

    L’únic però, és que no s’especifica en cap lloc a quina franja d’edat va dirigit; per el tipus d’activitas i el treball de reflexió crítica que se’ls demana, veig aquesta WQ més adients per a alumnes de segon cicle de l’ESO i/o batxillerat. També potser falten algunes indicacions més sobre el programa Microsoft Office Publisher , indicacions sobre el seu ús i/o grau de dificultat – tal com és fa amb el Inspiration en la guia didàctica-.

    Felicitats
    Olga Valdivia

    ResponElimina
  3. Hola! M'ha agradat molt la vostre webquest perquè penso que és molt dinàmica i gràcies a detalls com el fet de realitzar un debat amb els companys, els permet un intercanvi d'informació i de punts de vista que els permet crear un aprenentatge significatiu sobre allò tractat.

    No es queda només a un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixement intercultural, sinó que va més enllà, i cerca un nivell mitjà o de resolució de conflictes i valors, a fi de facilitar el coneixement de l’altre. Les activitats són molt variades i fan que es puguin abordar els conceptes des de diferents fonts informatives, fet que potencia tenir una visió més àmplia d’allò tractat.

    Crec que és una activitat molt encertada!

    ResponElimina
  4. M’ha agradat molt la vostra webquest ja que proposa un tasca a partir d’un problema real, els prejudicis en el llenguatge. Analitzar els missatges subliminars de la informació de masses o de la publicitat sempre resulta atractiu.

    Referent a la interculturalitat, treballeu tant el nivell I o intercanvi de coneixements com el nivell II o de resolució de conflictes. El nivell I perquè hi ha un treball pel poder arribar a un coneixement del fet migratori, i també perquè hi ha un treball d’autoconeixment (buscant les pròpies arrels i quins sentiments ens generen els prejudicis vers nosaltres). I el nivell II perquè es treballa directament amb la situació de conflicte que és el llenguatge periodístic i els prejudicis i com els pot fomentar.

    Altres aspectes que m’han agradat són:
    - l’avaluació inicial que demaneu que faci l’alumnat
    - l’ús de la metodologia dels mapes conceptuals ja que està demostrat que l’ús dels mapes conceptuals afavoreixen la construcció del coneixement i el canvi conceptual dels aprenents

    Si em permeteu, només comentar-vos un parell de coses, he trobat a faltar per a quin nivell d’ESO heu pensat aquesta activitat; també potser aniria bé que hagués una guia sobre com fer servir el programa Microsoft Office Publisher. Per altra banda, crec que la guia didàctica podria ser més complerta i li falten propostes d’intervenció, consells i com organitzar el grup.


    Felicitats per la feina feta!!

    ResponElimina
  5. valoro molt positivament aquesta webquest, ja que a partir del treball en xarxa es promou la reflexió i s'arriba a un treball concret i significatiu com és l'elaboració d'un tríptic que pot fer arribar a altres persones

    ResponElimina
  6. Hola Marta,
    M’ha agradat molt la vostre webquest, és un tema de molta actualitat i el desenvolupament de la webquest la veig molt dinàmica , activa i motivadora pels alumnes. El disseny del recurs és molt atractiu,
    Es dona lloc a un aprenentatge significatiu. Les activitats son molt variades, fa reflexionar per desprès arribar a una feina concreta. El debat que proposeu és un exercici potencialment enriquidor i la metodologia de l’ús dels mapes conceptuals és molt adient ja que afavoreix la construcció del coneixement i el canvi conceptual dels que aprenen, treballar el concepte d’immigració amb els mitjans de comunicació esta molt encertat.
    Des de la base de la interculturalitat , es treballa tant el nivell I com el nival II, es a dir, l’intercanvi de coneixements com la resolució de conflictes respectivament. Dona lloc a que es treballin molts conceptes que estan vinculats amb la interculturalitat: immigració, identitat, marginació, cultura, …
    El que no he vist es a quin nivell escolar va dirigit aquest recurs, suposo que 3er-4art d’ESO serà el més adient
    FELICITATS.

    ResponElimina