diumenge, 24 de maig del 2009

VALORACIÓ MATERIAL

Aquesta és la direcció de la webquest que he analitzat:
http://www.xtec.es/~nalart/Fem%20revista/index.htm

A continuació exposo l'informe final:
Hem de considerar la concepció de l’educació intercultural com un procés educatiu que proposa un model de relació, partint del coneixement, la reflexió i el respecte. Així doncs, la proposta didàctica que es plantegi ha d’incitar a l’anàlisi, la crítica i la reflexió entorn de la possibilitat i la necessitat de la convivència entre persones i comunitats d’origen cultural divers. Aquest conjunt d’activitats dinàmiques ha d’implicar i interpel·lar l’alumnat en el seu dia a dia, en la seva relació amb l’entorn i en la seva quotidianitat.

Tal i com es diu en els apunts del mòdul, la clau de qualsevol identitat cultural està en la diferència, el contrast i la comparació intercultural. I pot ser molt fructífer treballar aquesta diferència i aquest contrast per a tractar actituds i valors. Alhora també seria interessant de treballar la diversitat intracutural que es dóna en una mateixa cultura.

A més, seria bo destacar en la webquest, la diferència entre interculturalitat i multiculturalitat, ja que en molts casos s'entén com la mateixa idea i en canvi té connotacions ben diferents. La primera comporta una interrelació i dinamisme entre les persones de les diferents cultures mentre que la segona, representa que hi ha varietat de cultures, tot i que segueixen separades i aïllades les unes de les altres.

L'objectiu de la interculturalitat és la comunicació i la comprensió dels altres, sense imposar-los els nostres valors ni identificar-nos necessàriament amb ells. Aquest mateix objectiu podria ser el que guiés la webquest: aconseguir comprendre el funcionament i la manera de ser de les persones d'altres cultures, conèixer i respectar els valors que les guien sense pretendre imposar-los la cultura autòctona. D'aquesta manera s'aconseguiria una convivència real entre cultures.

Seria interessant treballar partint de la retroalimentació, ja que les aportacions i intervencions dels alumnes aporten molt de sentit a la dinàmica i afavoreixen la comprensió dels continguts treballats. El fet de convertir els alumnes en protagonistes del programa, facilita l’aparició d’iniciatives dirigides al canvi.

Finalment, m'agradaria afegir que ja que Catalunya presenta unes condicions que fan que sigui un terreny propici per a l'aparició de la interculturalitat com a qüestió política rellevant, des de les escoles i centres educatius no formals, hem d'aprofitar l'avinentesa per a educar envers el respecte i la tolerància cap a la diversitat i aprofitant així els beneficis que aporta aquesta diversitat de cultures.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada